Ondoenlijk

Winnie's website

Hoe word ik theaterbezoeker in Amsterdam?

Om een theaterbezoeker te worden in onze geliefde hoofdstad gelden er een aantal ongeschreven regels die u dient na te leven om volledig geaccepteerd te worden in de kringen waar u zo graag toe wilt behoren. Aangezien het seizoen over enkele weken weer begint vindt u hier een korte handleiding met een aantal tips om bij uw eerste bezoek direct over te komen als een doorgewinterde kenner.
De voorbereiding en aankomst: wanneer u onderweg gaat naar het theater dient u er voor te zorgen dat u het juiste toilet maakt, zodat ook onbekenden u direct zullen herkennen als iemand die erbij hoort. De dames dienen zich te kleden volgens de laatste mode, met een ‘eigen stijl’ waardoor u er nonchalant en tegelijkertijd zeer verzorgd uitziet. Dit kan door bijvoorbeeld een wijde broek of een mooie jurk te dragen met daarbij pumps van een zeer bekend modehuis. Een wat gewaagdere mogelijkheid is het haar te dragen in een knot, die niet netjes in de nek is opgerold, maar als een losse flodder boven op het hoofd is bevestigd. Hierbij draagt u dan wel een wonderschone jurk, die uw figuur uitstekend doet uitkomen. De make-up dient eruit te zien alsof u geen make-up draagt. Voor de heren geldt vrijwel hetzelfde concept; de combinatie van nonchalant edoch netjes werkt altijd. Een mooie V-hals op een oude spijkerbroek bijvoorbeeld, met het haar strak geregisseerd (het liefst in een hippe vorm van de gereformeerde scheiding) en donkerblauwe bootschoenen is een goede optie. U dient, teneinde gezien te kunnen worden, iets voor aanvang te arriveren in het theater. Hierdoor heeft u voldoende tijd om uzelf, eventueel in aanwezigheid van uw gevolg, van een consumptie te voorzien. Het liefst drinkt u witte wijn, maar indien gewenst is ook bier of appelsap (het liefst biologisch) toegestaan. Ook hiermee zegt u dat u regelmatig bezoeker bent en verstevigt u uw positie. Zorg ervoor dat u in het bezit komt van een programmaboekje van de voorstelling die u gaat bezoeken. De informatie uit dit boekje heeft u in een later stadium nodig om goede indruk te kunnen maken op uw vrienden en eventuele omstanders. Na het consumeren van het drankje begeeft u zich naar de zaal (let er hierbij op dat u zeker weet dat de zaal al open is. U bent veel te goed om voor een gesloten deur te staan wachten), alwaar het zaak is dat u direct naar de juiste plaats toeloopt; u wilt niet overkomen alsof u nog nooit voet heeft gezet in dit theater. Om uw positie te verstevigen heeft u kaarten gekocht in de zaal, ergens rond rij 8 in het midden, of op de eerste rij van het eerste balkon. Bij laatst genoemde kunt u direct plaats nemen, aangezien u daar in het directe zicht zit van een ieder die het waagt omhoog te kijken. Zit u echter in de zaal? Dan is het aan te bevelen dat u even wacht totdat het meerendeel van de mensen zit. Hierna kunt u zich in de zaal vervoegen waar iedereen zal zien hoe u zich zetelt op de duurste plaats van het huis.
Het verblijf: Nu u eenmaal zit dient u de laatste minuten voor aanvang te gebruiken om het hele programmaboekje grondig door te lezen. Onthoud vooral goed wat er staat over de lagen die de regisseur heeft willen accentueren. Kies een aantal mooie frasen uit die u, met behulp van wat synoniemen, tot uw eigen woorden maakt. Dit geschied uiteraard allemaal in het hoofd, waar u de nieuw gevormde zinnen in uw geheugen grift. Zorg er te allen tijde voor dat uw mobiele telefoon uitgeschakeld staat. Er is geen grotere gêne voor de theaterbezoeker dan degene te zijn wiens telefoon de voorstelling verstoort. Bij het dimmen van het licht doet u even alsof u nog iets uit uw tas of zak goed legt, waardoor u ongemerkt nog even met de brits heen en weer kunt schuiven zodat u comfortabel zit. Tijdens het kijken naar de voorstelling gaat u volledig op in het verhaal, waarbij u geen woorden wisselt met de mensen om u heen. U dient nooit te lachen. Zelfs wanneer het een komedie betreft is het niet gepast om te lachen bij een theatervoorstelling. We hebben het hier over hogere kunst, en die dient, met al zijn ironische bedoelingen, zeer serieus genomen te worden. Is er een pauze in het programma, dan kunt u zich in de foyer vervoegen, waar u zich nogmaals tegoed kunt doen aan een van bovenstaande drankjes. Het is af te raden op dit moment al commentaar te leveren op hetgeen zich op het podium heeft afgespeeld. Indien u wordt gevraagd naar uw mening over het een of ander aangaande de voorstelling is het een zeer goed idee om hier te antwoorden met ‘Ik moet een voorstelling altijd (let hier op het woord ‘altijd’, alsof u iedere dag in de zaal zit) even laten binnenkomen. Ik kan er nu nog niets over zeggen.’ Hierna kunt u zich verwaardigen een conversatie te beginnen over hoe licht het nog buiten is in deze tijd van het jaar. De echte ultra kan zich vooraf inlezen in de kunst die vaak in foyers te vinden is, en uw gezelschap verblijden met een college over de betreffende kunstenaar of het kunstwerk.
Na afloop: Aan het eind van de voorstelling begint het applaus. De eerste ronde blijft u zitten, maar wanneer de acteurs de tweede maal opkomen om applaus te halen dient u te gaan staan. Het is aan te bevelen als eerste te gaan staan, vooral wanneer u niets van de voorstelling begrepen heeft. U vangt hiermee namelijk de blik van de mensen om u heen en zelfs die van de acteurs. Bij het verlaten van de zaal dient u zich niet te haasten, en nog niet te spreken over de voorstelling. Pas wanneer u opnieuw in de foyer bent, waar u wederom aan een chardonnay staat te nippen, kunt u de conversatie openen. Hoewel de etiquette wellicht zou voorschrijven dat u een ander eerst vraagt naar de mening is het in dit geval beter om zelf te beginnen met een korte kreet (‘Indrukwekkend!’), waarna de ander hierop kan inhaken. De kans is groot dat uw gezelschap niets van wat u in het programmaboek heeft gelezen terugzag in de voorstelling. Deze zal zich daarom snel voegen bij uw mening, maar daarin zeer oppervlakkig blijven. Dit het is moment waarop u uw eerder geleerde zinnen tevoorschijn haalt en komt met diepgaande inzichten over de bedoeling van de regisseur en de dramaturgie van de voorstelling, waarbij u vervolgens kunt aangeven of dit bij u wel of niet goed is overgekomen. Omstanders zullen hierbij vooral veel knikken en ‘ja, inderdaad’ zeggen. Krijgt u het idee dat uw gezelschap er meer kaas van heeft gegeten dan u? Verander dan vlug van onderwerp, of zeg dat u naar huis moet. Na afloop van dit onderhoud kunt u zich langzaamaan bewegen richting de uitgang van het theater, waar u door middel van één zoen op de wang afscheid neemt en u zich al fietsend naar huis begeeft. Vergeet niet om, in uw domicilie aangekomen, de sociale media even op de hoogte te stellen van uw aanwezigheid in het betreffende theater.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

1 Comment

  1. Schitterend, treffend Amsterdams theaterpubliek. .

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

© 2020 Ondoenlijk

Theme by Anders NorenUp ↑